I hver af disse titler præsenteres spillerne for en mystisk historie, som de skal afsløre i løbet af spillet. I samarbejde undersøger spillerne fælles områder, taler med mennesker, kigger efter ledetråde og kombinerer forskellige ting for at afsløre historiens hemmelighed. Afhængigt af hvilke beslutninger spillerne træffer, ændrer historiens forløb sig, og der kommer ingen tilbage!
I modsætning til det kooperative EXIT: The Game-serie, fokuserer titler i denne serie på fortælling og opdagelse af historien uden tidspres. Når det er sagt, kan man opleve mange forskellige stier under spillet, med mere end en korrekt opløsning til historien, der venter på at blive opdaget. Hver titel består af tre kapitler, der tager cirka 75 minutter at spille. Intet ødelægges, så spilene kan spilles flere gange.
I Monochrome Inc. er spillerne blevet instrueret om at bryde ind i den forskningsbygning, der er navngivet i spillets titel, og når de først kommer ind i dette tårns spejlevinduer, bliver de tilbage på egen hånd. Hvad de finder der, hvilke konklusioner de drager af disse genstande, og hvordan denne nervepirrende historie slutter, er helt i deres hænder. Kun ved at koordinere deres hold vil de undgå potentielle faldgruber, udføre deres mission og løse denne bygnings mysterium.