Den tester en gruppe af de overlevendes evne til at arbejde sammen og holde sig i live, mens de står overfor kriser og udfordringer både udenfor og inde.
Dead of Winter: A Crossroads Game, det første spil i denne serie, sætter 2-5 spillere i en lille, svækket koloni af overlevende i en verden, hvor det meste af menneskeheden enten er døde eller syge, kødetrækkende monstre. Hver spiller fører en fraktion af overlevende med snesevis af forskellige figurer i spillet.
Dead of Winter er et metakooperativt psykologisk overlevelsespil. Dette betyder, at spillerne arbejder sammen mod en fælles sejrforhold - men for hver enkelt spiller for at opnå sejr, skal han også fuldføre sit personlige hemmelige mål. Dette hemmelige mål kan relateres til et psykologisk kryds, der er temmelig ufarligt for de fleste andre i kolonien, en farlig besættelse, der kan sætte hovedmålet i fare, et ønske om sabotage af hovedmissionen eller (værst af alt) hævn mod kolonien ! Visse spil kan ende med, at alle spillere vinder, nogle vinder og nogle taber, eller alle spillere taber. Arbejd mod gruppens mål, men bliv ikke overalt af en højlydt, der kun kigger efter sine egne interesser!
Dead of Winter er en oplevelse, der kun kan opnås gennem mediet bordplads. Det er et historiecentrisk spil om at overleve gennem en hård vinter i en apokalyptisk verden. De overlevende beskæftiger sig alle med deres egne psykologiske imperativer, men skal stadig finde en måde at samarbejde på at bekæmpe trusler uden for, løse kriser, finde mad og forsyninger og holde koloniens moral ope.
Dead of Winter har spillere, der tager hyppige, vanskelige, stærkt tematiske, vildt varierende beslutninger, der ofte får dem til at beslutte, hvad der er bedst for kolonien, og hvad der er bedst for sig selv.