Spillerne tager rollen som en vandrende eventyrer med deres eget specielle sæt færdigheder og deres egne grunde til at rejse til dette mørke hjørne af verden. Spillerne skal arbejde sammen af nødvendighed for at rydde truende fangehuller og glemte ruiner. I processen vil de forbedre deres evner med erfaring og plyndring, opdage nye lokationer at udforske og plyndre og udvide en stadigt forgrenende historie, der er drevet af de beslutninger, de træffer.
Dette er et spil med en vedvarende og skiftende verden, der ideelt spilles over mange spil sessioner. Efter et scenarie vil spillerne tage beslutninger om, hvad de skal gøre, som vil bestemme, hvordan historien fortsætter, ligesom en bog "Vælg dit eget eventyr". At spille igennem et scenarie er en samarbejdsaffære, hvor spillerne vil kæmpe mod automatiserede monstre ved hjælp af et innovativt kortsystem til at bestemme rækkefølgen af spillet og hvad en spiller gør på deres tur.
Hver tur vælger en spiller to kort til at spille ud af deres hånd. Nummeret på det øverste kort bestemmer deres initiativ til runden. Hvert kort har også en top- og bundkraft, og når det er en spillers tur i initiativrækkefølgen, bestemmer de, om de skal bruge topkraften på det ene kort og det andet bundkraft, eller omvendt. Spillere skal dog være forsigtige, for med tiden vil de permanent miste kort fra deres hænder. Hvis de tager for lang tid på at rydde en fangehul, kan de ende opbrugt og blive tvunget til at trække sig tilbage.