Spillere vove sig ned ad mine aksler eller udforske stier i junglen ved at vende kort op fra et dæk og dele jævnligt de perler, de finder på vej, med eventuelle rester af perler, der placeres på kortet. Før det næste kort afsløres, har du chancen for at forlade minen og stash dine bedrifter, inklusive eventuelle perler, du får på vej ud.
Hvorfor ville du rejse? Fordi dækket også indeholder farer: skorpioner, slanger, giftgas, eksplosioner og stenfald. Når en bestemt fare afsløres for anden gang (f.eks. En anden skorpion), skal enhver, der stadig er i skaftet eller på stien, droppe alle de perler, de har samlet den runde, og flygte for at få sikkerhed. Tricket er, at når flere spillere forlader hver tur, bliver din andel af kagen større, hvilket måske vil inspirere dig til at udforske dybere - men med risiko for at ende med intet.
Alle udgaver af Incan Gold og senere udgaver af Diamant inkluderer fem artefaktkort, der blandes ind i perlekortet og farekort, enten et pr. Runde eller på én gang. Når et artefaktkort afsløres, kan ingen tage dette kort, og det er placeret på stien. Hvis nøjagtigt en spiller forlader i slutningen af en tur, samler de ikke kun alle perler, der forbliver på banen, men også artefakten, hvilket er værd at være point i slutningen af spillet.