Kendte fjender som Endermen, Creepers og andre mobber vises også under hele spillet, og de skal besejres ved hjælp af våben indsamlet fra brættet. Besejrende mobs tjener spillerpoint ud over at give yderligere priser. Spilscoring opstår, når ressourcekubens lag er udtømt. Så snart det tredje lag løber ud, afsluttes eventyret, og bygherren med flest point vinder.
Mere detaljeret tager du på en tur to forskellige handlinger ud fra følgende muligheder:
• Saml to blokke: I starten af spillet opsætter du en 4x4x4 terning af byggesten med 16 træ, 14 sand, 12 sten, 10 obsidianer og 12 smaragd, der placeres sammen tilfældigt. Når du samler en blok, skal topfladen og mindst to andre sider afsløres.
• Flyt: Din karakter starter i midten af et 4x4 gitter af flisebunker, hvor hver stak har fire fliser. Våbenfliser placeres i slutningen af hver søjle og række. Flyt 0-2 mellemrum mellem stablerne, og afslør derefter alle tilstødende fliser, der vender nedad.
• Byg: Kasser blokke fra din personlige forsyning for at matche bygningskravene på en flise ved siden af din karakter. Placer denne flise på din personlige 3x3 bygningsplade.
• Bekæmp en pøbel: Vælg en pøbel ved siden af din karakter, og afslør derefter tre fliser fra din våbenbunke, der starter med et stensværd, et træsværd og tre giftige kartofler. Antallet af afslørede hjerter stemmer overens hvis denne sum er mindst lige så stor som antallet af hjerter på mobben, besejrer du det. Fjern det fra brættet, og placer det ved siden af din personlige bygningskort. Mobs giver dig muligvis en slutspil-scoringsbonus, øjeblikkelige point eller en one-shot bonushandling.
• Saml et våben: Hvis din karakter er ved siden af en våbenflise i kanten af det spillende gitter, kan du blande det ind i din våbenbunke.
Scoring finder sted tre gange i løbet af spillet, specifikt efter at den endelige blok er fjernet fra det første, andet og tredje niveau af byggestenens terning. I den første runde vælger du en af de fire biome (skov, ørken, bjerge eller snedækket tundra) og scorer for det største tilsluttede område af denne biome på din personlige bygningstavle. Tavlen leveres fortrykt med biome-rum, og når du placerer bygninger på dette bord, kan du ændre et rums biome. I anden runde vælger du et af tre materialer (træ, sand, sten eller obsidian) og scorer for den største sammenhængende gruppe af strukturer på din personlige bygningsplade, der er lavet af dette materiale. I tredje runde scorer du for den største sammenhængende gruppe af strukturer (udsmykning, bolig, dyrehus eller bro) efter eget valg på dit tavle. Efter at have scoret i tredje runde, skal du sammenstille bonuspoint fra de mobber, du har samlet.