Ss over tre aldre spillere erhverver kort, der giver ressourcer eller fremmer deres militære eller videnskabelige udvikling for at udvikle en civilisation og fuldføre vidundere.
Hvad der er anderledes ved 7 Wonders Duel, er, at det, som titlen antyder, kun er til to spillere, hvor spillerne ikke tegner kort samtidig fra hænder på kort, men fra en visning af med billedsiden nedad og med billedsiden opad, der er arrangeret ved start på en runde. En spiller kan kun tage et kort, hvis det ikke er dækket af andre, så timingen kommer i spil såvel som bonusbevægelser, der giver dig mulighed for straks at tage et andet kort. Som i det originale spil kan hvert kort, du får, bygges, kasseres til mønter eller bruges til at konstruere et under.
Hver spiller starter med fire vidunderkort, og opbygningen af et vidunder giver dens ejer en særlig evne. Kun syv vidundere kan dog bygges, så en spiller ender med at komme til kort.
Spillere kan til enhver tid købe ressourcer fra banken, eller de kan få kort i løbet af spillet, der giver dem ressourcer til fremtidig opbygning; når du erhverver ressourcer, øges omkostningerne for disse bestemte ressourcer for din modstander, hvilket repræsenterer din dominans på dette område.
En spiller kan vinde 7 Wonders Duel på en af tre måder: Hver gang du erhverver et militærkort, bevæger du militærmarkøren mod din modstanders hovedstad, hvilket giver dig en bonus på bestemte positioner; hvis du når modstanderens kapital, vinder du spillet straks; på samme måde, hvis du får seks af syv forskellige videnskabelige symboler, opnår du videnskabelig dominans og vinder med det samme; hvis ingen af disse situationer opstår, vinder spilleren med flest point i slutningen af spillet.