Stjernerne er næsten rigtige, og frygt fra andre steder end tid og tid begynder at bryde igennem. Når Cthulhu rejser sig, er vi alle dømt - men hvis undergang vil være det mest underholdende?
Cthulhu Gloom tager spillet til Atlas 'Gloom og lægger et Lovecraftian spin på det. Hver spiller kontrollerer en gruppe hovedpersoner, og dit mål er at gøre dem så elendige og vanvittige som muligt - helst med dem, der dør hurtigt, mens dine modstanders helte forbliver sane og (som et minimum) i live. I udgiverens beskrivelse: "Mens dine figurer Gibber With Ghouls og Lær Loathsome Lore om at tjene negative point, opfordrer du dine modstandere til at blive analyseret af Alienister og bare glemme, at svampen hoper sig om positive punkter. Når en gruppe endelig falder bytte for den mellemdimensionelle undergang, der venter os alle, den spiller, hvis karakterer har lidt flest sejre. "
Som i Gloom er kortene i Cthulhu Gloom gennemsigtige, så du kan stable flere modifikationskort på et karakterkort for at ændre dets statistik eller fortryde, hvad en modstander har gjort dig. Mens Cthulhu Gloom kan spilles alene eller kombineres med Gloom og dens mange udvidelser, introducerer det dog to nye typer kort:
• Historiekort kan være i spil fra starten af spillet, og den første spiller, der opfylder et Story-korts betingelser - fx at henlede opmærksomheden fra Kongen i gult eller følge The Call of Cthulhu - hævder kortet og får dets fordele ( eller ulemper).
• Transformationskort muterer en karakter for den resterende del af spillet, uanset hvilke modifikatorer der måske kommer sin vej senere. Hvad mere er, figurens billede erstattes med "noget afskyeligt og slimet". Du ville forvente ikke mindre virkelig ..