Himlen er grå, teen er kold, og en ny tragedie ligger rundt om hvert hjørne. Gæld, sygdom, hjertesorg og pakker med rabiøse kødspisende mus - lige når det ser ud til, at ting ikke kan blive værre, gør de det. Men nogle siger, at ens belønning i livet efter livet er baseret på den elendighed, der er udholdt i livet. I så fald kan der endnu være håb - hvis ikke i denne verden, så i den fred, der ligger uden for.
I kortspilet Gloom overtager du kontrollen over skæbnen for en excentrisk familie af misfits og misantropes. Målet med spillet er trist, men enkelt: Du vil have, at dine figurer skal lide de største tragedier, inden de går videre til den velfortjente dødens frist. Du vil spille forfærdelige uheld som Pursued by Poodles eller Mocked by Midgets på dine egne figurer for at sænke deres score for selvværd, mens du prøver at muntre dine modstanders karakterer med ægteskaber og andre glade lejligheder, der hoper sig på positive punkter. Spilleren med den laveste samlede familieværdi vinder.
Trykket på gennemsigtige plastkort, Gloom har et innovativt design af den bemærkede RPG-forfatter Keith Baker. Flere modifikationskort kan spilles oven på det samme tegnkort; da kortene er gennemsigtige, vises elementer fra tidligere spillede modifikationskort enten igennem eller skjules af dem, der spilles over dem. Du kender øjeblikkeligt og let værdien af enhver karakter, uanset hvor mange modificeringsmaskiner de har. Du er nødt til at se (gennem) dette spil for at tro det!
Hver af de tre udvidelser til Gloom tilføjer endnu en spiller, så med alle tre udvidelser skulle dette kunne spilles med syv spillere.