Alle spillere arbejder i et uønsket gård, hvor en drillende abe er dukket op. Dit job er at klatre op til aben og slå den.
Der er 5 typer kort i spillet. Uønskningskort, ligesom totemstangen, surfbrættet og haven-gnomen, bruges til at hænge oven på hinanden og danne "brættet" foran hver spiller. Hvert junk-kort har sin egen højde, styrke og ofte en særlig evne, når det spilles. Den kombinerede højde på dine junk-kort bruges til at se, om du har nået aben. Nogle junk-kort er lidt skrøbelige, men de kan styrkes af forstærkningskort som duct tape, eføy og en ansat sikkerhedsvagt. Hvert junk-kort tilhører også mindst en kategori, hvoraf der er 7 i spillet.
I løbet af spillet angriber du junk-kortet fra andre spillere i et forsøg på at få dem til at falde ned, eller i det mindste sænke dem lidt. Der er tre slags angreb; kasteangreb (bowlingkugle, flok måger og dynamit), som du kan bruge på ethvert junk-kort, håndangreb (motorsav, blind og trækstang), som du kun kan bruge på kort i samme højde som dig selv, og snigeanfaldene (advokat, hveps rede og kuglekanon), som alle har særlige evner.
En matrul anvendes til at løse angrebet. Du tilføjer angrebsværdien på dit angrebskort og sammenligner det med den kombinerede styrke på det angrebne junk-kort og eventuelle forstærkningskort, det måtte have. Den forsvarende spiller kan spille forsvarskort, der enten sænker matrullen (paraply, parabol og wok) eller helt stopper eller omdirigerer angrebet (elektrisk kraftfelt, tennisracket og trampolin).
Hvis et junk-kort ødelægges, har du effektivt sænket spillerens højde med kortets højde, og hvis der er junk-kort over det ødelagte kort, falder de ned, og forsvareren er tvunget til at lave en kollisionsrulle for at se, om uønskede kort ødelægges også.
Den femte korttype kaldes special, og det er en slags fangstmængde til al den skøre specialeffekt, du måske gør i spillet. Der er alle slags tricks, som at give dig en ekstra vending, starte et jordskælv og have et politiangreb.