Spillere konkurrerer i to hold i Decrypto, hvor hver forsøger at fortolke de kodede meddelelser, der er præsenteret for dem af deres holdkammerater, mens de krakker de koder, de opfanger fra det modstandende hold.
Mere detaljeret har hvert hold deres egen skærm, og i denne skærm gemmer de fire kort i lommer nummereret 1-4, så alle på det samme hold kan se ordene på disse kort, mens de skjuler ordene fra det modsatte hold. I den første runde gør hvert hold følgende: Et holdmedlem tager et kodekort, der viser tre af cifrene 1-4 i en eller anden rækkefølge, f.eks. 4-2-1. De giver derefter en kodet besked, som deres teamkammerater skal bruge til at gætte denne kode. For eksempel, hvis holdets fire ord er "svin", "slik", "telt" og "søn", kan jeg måske sige "Sam-stribet-pink" og håbe, at mine holdkammerater korrekt kan kortlægge disse ord til 4- 2-1. Hvis de gætter korrekt, fantastisk; hvis ikke, får vi et sort mærke af fiasko.
Fra anden runde skal et medlem af hvert hold igen give en anelse om deres ord for at matche en nummereret kode. Hvis jeg får 2-4-3, kan jeg nu sige, "sucker-prins-stav". Det andet team forsøger derefter at gætte vores nummererede kode. Hvis de er rigtige, får de et hvidt mærke for succes; hvis ikke, så skal mit team gætte antallet korrekt eller tage et sort mærke af fiasko. (At gætte korrekt gør intet andet end at undgå fiasko og give det modstandende hold information om, hvad vores skjulte ord kan være.)
Rundene fortsætter, indtil et hold indsamler enten det andet hvide mærke (vinder spillet) eller det andet sorte mærke (mister spillet). Spil varer typisk mellem 4-7 runder. Hvis ingen af holdene har vundet efter otte runder, skal hvert hold forsøge at gætte det andet holds ord; uanset hold gætter flere ord korrekt vinder.