- Overlegen rustning og status når du kæmper
- Kavallerienheder øges til 4 blokke
- Tunge infanterikamp terninger reduceres fra 5 terninger ned til 4
- Light Bow Cavalry-enheder kan anvende Parthian Shot, når de undgår
Stadig er nogle kommandoer og farver spilmekanik fortrolige med spillere af andre spil i systemet, ligesom dækket af middelalderkommandokort, der driver bevægelse, mens de skaber en "tåge af krig", og slagterningerne, der vil løse kampe hurtigt og effektivt. De stiliserede slagmark-scenariekort understreger de vigtige terrænfunktioner og fremhæver den historiske indsættelse af styrker i skala med spilsystemet. Spillets omfang er fleksibel og varierer fra kamp til kamp. I nogle scenarier kan en enhed repræsentere et chiliarki af soldater, mens en enhed i andre scenarier måske kun repræsenterer et par modige krigere. Slagmarkens taktik, dog, som du bliver nødt til at udføre for at vinde sejr, stemmer bemærkelsesværdigt godt med styrker og begrænsninger for de forskellige middelalderlige enhedstyper, deres våben, terrænet og historien.
De middelalderlige slag, der vises i scenebogen, fokuserer på de historiske konfrontationer mellem det byzantinske imperium og sassanidpersere (530 til 627 e.Kr.) med en lille omvej for at bekæmpe maurerne og deres oprørske allierede (645 - 648 e.Kr.). Det byzantinske imperium i denne periode af middelalderens historie var en konstant overgang og omorganisering. Dens hær havde en tendens til at spejle sine østlige modstandere ved at indsætte et stigende antal pansrede kavaleridannelser (Cataphracts) og flere missiltropper. Ikke desto mindre var det, hvordan byzantinerne tilpassede deres slagmarkstaktik i forhold til den fjende, den stod overfor, og det er måske hovedårsagen til deres imperiets levetid.
Second Printing.