Hvor den legendariske turnering i de 12 sæsoner finder sted. Efter afslutningen af den treårige konkurrence vælges den nye arkmage af kongeriget Xidit blandt konkurrenterne. Tag din plads, guiden! Udstyr dine forfædres magiske genstande, indkald dine mest trofaste familier til din side og vær klar til at møde udfordringen!
Seasons er et taktisk spil med kort og terninger, der finder sted i to faser:
Den første fase "Prelude" består af et kortudkast: målet i denne fase er at etablere dit eget 9-kortsdæk til hoveddelen af spillet og med det strategien.
Når forspillet er afsluttet, skal hver spiller opdele deres 9 kort i 3 pakker med 3 kort. De begynder den anden fase af spillet med deres første pakke med tre kort, så gradvist når spillet skrider frem, vil de modtage de to andre pakker med tre kort.
Dernæst kommer turneringen: i begyndelsen af hver runde vil en spiller rulle sæsonens terninger (terninger = antal spillere +1).
Disse terninger tilbyder forskellige handlinger til spillerne:
- Forøg din måler (det maksimale antal kort, du muligvis har placeret på bordet og i spillet)
- Høst energi (vand, jord, ild, luft) til at betale omkostningerne ved strømkort
- Krystallisering af energien (i løbet af den aktuelle sæson) til opsamling af krystaller. Krystaller fungerer både som en ressource til at betale for nogle kort, men også som sejrspoint i sidste ende.
- Tegn nye kort
Hver spiller kan kun vælge et dø pr. Tur. Døjen, der ikke er valgt af nogen, bestemmer, hvor mange felter "tidssporet" vil bevæge sig fremad.
Desuden er alle terninger forskellige afhængigt af sæsonen. For eksempel er der ikke de samme energier til en bestemt sæson. Gennem hele spillet bliver spillerne derfor nødt til at tilpasse sig disse ændringer - også "vekselkurserne" for energi til krystaller varierer i løbet af sæsoner - energien, der ikke er til stede på terningerne i en given sæson, er også den bedst betalte i løbet af sæsonen.
I slutningen af spillet summeres krystallerne med sejrpoint, der er tildelt af kortene (minus nogle sanktioner, hvor det er relevant). Den højeste score vinder.