Når stormagterne i Europa strækker deres koloniale imperier længere og længere, vil de uundgåeligt påberåbe sig et sted, hvor ånder stadig har magten - og når de gør det, vil landet selv kæmpe tilbage sammen med øboerne, der bor der.
Spirit Islandis er et komplekst og tematisk samarbejdsspil om at forsvare dit ø-hjem fra koloniserende Invaders. Spillere er forskellige ånder i landet, hver med sine egne unikke elementære kræfter. Hver tur vælger spillerne samtidig, hvilket af deres magtkort de skal spille, og betaler energi for at gøre det. Brug af kombinationer af magtkort, der matcher en ånds elementære affiniteter, kan give gratis bonuseffekter. Hurtigere magter træder i kraft øjeblikkeligt, før indtrængerne spreder sig og herjer, men andre tryllekunstnere er langsommere, hvilket kræver overvejelse og planlægger at bruge effektivt. I Spirit-fasen får spiritus energi, og vælger, hvordan / hvorvidt de skal vokse: at genvinde brugte kraftkort, at søge efter ny magt eller sprede tilstedeværelse til nye områder på øen.
Invaders udvider sig over øiskortet på en halvforudsigelig måde. Hver tur de udforsker i nogle lande (dele af øen); næste drejning bygger de i disse lande og danner bosættelser og byer. Drejningen efter det, der herjer her, bringer skidt til landet og angriber alle indfødte øboere, der er til stede. Øboerne kæmper tilbage mod de indtrængende, når de angribes, og yder ånderne anden hjælp, men kan ikke altid gøre det nøjagtigt, som du ville håbet. Nogle magter arbejder gennem øboerne og hjælper dem (f.eks.) Med at uddrive indtrængende eller rense landets rystelse. Spillet eskalerer, når det skrider frem: spiritus spreder deres tilstedeværelse til nye dele af øen og søger nye og mere magtfulde kræfter, mens Indtrængende intensiverer deres koloniseringsindsats. Hver tur repræsenterer 1-3 års alternativhistorie. Ved start af spillet kræver det at vinde at ødelægge enhver sidste bosættelse og by på tavlen - men når du skræmmer indtrængende mere og mere, bliver sejren lettere: De vil løbe væk, selvom nogle antal bosættelser eller byer forbliver. Nederlag kommer, hvis nogen ånd ødelægges, hvis øen bliver overskredet af rod, eller hvis Invader-dækket er udtømt, før det opnås sejr. Spillet inkluderer forskellige modstandere at kæmpe imod (f.eks. En svensk minekoloni eller en fjern britisk koloni). Hver ændring spiller på forskellige måder og tilbyder en anden sti til sværhedsforøgelser for at holde spillet udfordrende, når du får dygtighed.