Følgende i fodsporene af den første udgave finjusterer den anden udgave den intuitive og spændende kerneformel ved at manøvrere dine skibe på plads ved at placere et centralt fokus på den viscerale spænding af flyvende stjerneskibe i Star Wars-galaksen.
Under en kamp bruger du din eskadrons unikke evner til at give dig selv en fordel i kampens tykke. Hvert X-Wing-skib flyver forskelligt med sine egne manøvrer, der spænder fra blide banker til aggressive Koiogran-vendinger. Som i spillets første udgave, skal du bruge ethvert skibs manøvreringsfunktioner til fulde for at strategisk placere dine skibe. En runde begynder med, at spillere i hemmelighed vælger en manøvre på hvert af deres skibs unikke manøvrehjul. Når du har besluttet, hvordan hvert af dine skibe skal flyve, begynder du at afsløre skiverne og flytte dine skibe, startende med de laveste dygtige piloter.
Når du bevæger dig, går du ind i en anspændt duel med din modstander, da du begge prøver at stille det perfekte skud op. Før du kan åbne ild på en modstanders skib, skal de dog være i din skydebue og inden for rækkevidde. Ved omhyggeligt at vælge dine manøvrer, kan du få fjendens skibe i dine seværdigheder, og når du først har låst dig fast på dit mål, er du fri til at vælge din angrebsplan. Du kan pepre fjenden med blaster ild for at sprænge deres skjolde væk. Eller du kan gå efter massiv skade og lancere en ødelæggende volley med protontorpedoer. Uanset hvordan du nærmer dig slaget, har du fuldstændig kontrol over din skvadron. Én spiller vinder, når alle deres modstanders skibe ødelægges!
Hurtigflyvning er bestemt vigtig, men det er ikke den eneste overvejelse, du skal tage midt i en hundekamp. Som i den første udgave af X-Wing kan du, når dine skibe har afsluttet en manøvre, også udføre en handling for at få overhånden. Uanset om du vælger at erhverve en mållås på et rivaliserende skib eller tønde rulle ud af en fjendes skydebue, påvirker de handlinger, du foretager, løbet af slaget og bestemmer din eskadrons skæbne.
I den anden udgave af spillet tilbyder dine handlinger større strategisk dybde end nogensinde før. Nogle handlinger er røde og fremkalder stress, når de bruges. Andre handlinger kan være forbundet, så du kan kæde to handlinger sammen og skubbe grænserne for, hvordan dit skib kan håndtere i en hundekamp!