Spillerne bliver hyrder på bakkerne ud over de sædvanlige tyve, riddere, munke og landmænd. Ved at placere fliserne i denne udvidelse bygger spillerne bakker og vinmarker og forsøger at planlægge forud for at kræve de søteste enge til point - bringe får og hyrder mens de holder øje med ulven, der venter på at blive trukket blandt fliserne ...
Hver gang en flise med et bakkeikon føjes til spilleområdet, placeres den oven på en anden tilfældigt trukket flise, løftes den over spilleoverfladen og skaber en bakke. Hill fliser fungerer som uafbrydere: Hvis to eller flere spillere indtager den samme funktion lige (et "delt flertal"), men en af de bundne spillere har en tilhænger, der står på en bakke, vil denne spiller have en fordel i forhold til de andre , og vil score alle point for denne funktion.
Hyrder er nye stykker, der kun kan placeres i felter. Hver gang en spiller udvider det felt, der er besat af hans eller hendes hyrde, har denne spiller to muligheder: 1. Træk et fåretegn ud af en pose og placer det nær deres hyrde; eller 2. Handel med alle deres samlede får til point. Hvert fåretoken er værd 1-4 point afhængigt af antallet af aflagte får. Imidlertid er der to ulve-symboler skjult blandt fåretegnene, og hvis en spiller trækker en af disse, går alle deres får tabt og placeres tilbage i posen. Dette introducerer et push-your-luck-aspekt til Carcassonne, da spillerne kan vælge at "indtaste" fårene, de har, eller prøve at tilføje flere får og risikere at miste dem alle.
Målet med Hills & Sheep forbliver det samme som i grundlæggende Carcassonne: kræv de fleste point for at vinde spillet. En del af Carcassonne-serien.