En række slag, der kæmpes langs Halha-floden (Khalkhin-Gol), på den sovjet-japanske grænse, lige i begyndelsen af 2. verdenskrig.
Den japanske sjette hær stod over for det sovjetiske 57. særlige korps, inklusive mongolsk kavaleri. Først var kampene kun korte trefald, men det eskalerede snart i åben krig. Hele kampagnen varede i 5 måneder og sluttede med en sovjetisk sejr.
De seks standardscenarier for denne udvidelse kan spilles separat eller som en kampagne, hvor hvert scenarieudslag påvirker følgende. De fortrykte gennembrudsscenarier, Bain Tsagan Heights og Tightening the Noose, kan spilles i kampagnen såvel som et af de to Overlord-scenarier, Encirclement at Khalkhin-Gol.
Det andet Overlord-scenarie, Cape Torokina Landings, fremhæver den hårde kamp om Cape Torokina mellem amerikanske marinesoldater og japanske styrker, der fandt sted år senere - derfor er det ikke en del af kampagnen.
Denne udvidelse inkluderer også 6 sovjetiske BA-10 pansrede biler og 6 japanske Type 97 Te-Ke-tanketter, som spillere vil finde nyttige for mange af de inkluderede scenarier.
IKKE ET STAND-ALONE SPIL! Kræver en kopi af Memoir '44 samt udvidelser til terrænpakken, Eastern Front og Pacific Theatre. Udstyr til pakning og udvidelse af vinterkrig anbefales også.Battles of Khalkhin-Gol er designet til 2 til 8 spillere. Hvert stort kort er klar til at spille med al terræn, forhindringer og enhedspositioner fortrykt, så spillere blot kan tilføje figurerne og spille.
De forskellige scenarier for udvidelsen kræver en kopi af Memoir '44 (to til Overlord-scenarierne) samt udvidelser af terrænpakkerne, Eastern Front og Pacific Theatre. Udstyr til pakning og udvidelse af vinterkrig anbefales også.